Aston Martin Vanquish AM310 huren

Vanaf €1049,00 per dag excl km

Merk:
Aston Martin
Type:
Vanquish AM310
Modeljaar:
2013
Kleur:
Skyfall Silver
Motor:
5.9L V12
Vermogen:
573pk

Geschiedenis van de Aston Martin Vanquish AM310

Het ontstaan van het merk Aston Martin

Ingenieur Robert Bamford en Lionel Martin begonnen in 1914 met de bouw van auto’s nadat beide heren een jaar eerder samen besloten hadden om auto’s van het merk Singer te gaan verkopen. De eerste auto was een op een Isotta Fraschini chassis gebouwde 1400 cc-racer. De naam Aston Martin ontstond door een overwinning van Lionel Martin op de “Aston Clinton Hillclimb” bij het plaatsje Aston Clinton.  In de werkplaats aan Abingdon Road in Kensington werd in 1915 de eerste geregistreerde auto gebouwd.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog lag de productie bij Aston Martin stil. Na de oorlog werd Aston Martin nieuw leven ingeblazen door graaf Louis Zborowski. In 1920 stapte Bamford echter op, waarna Aston Martin in 1922 racewagens maakte voor deelname aan de Grote prijs van Frankrijk. Daarnaast werden in Brooklands wereldsnelheids- en -duurrecords verbroken, maar productiemodellen zouden nog een paar jaar op zich laten wachten.

In 1924 vertrok Lionel Martin en ging het merk failliet, waarna een aantal rijke investeerders onder de naam Renwick en Bertelli het merk overnamen. Onder leiding van Lord Charnwood werd Aston Martin Motors verhuisd naar Feltham. In 1927 werd een 10HP gepresenteerd. Het merk kende in deze tijd enkele successen in onder andere Le Mans en de Ultster. In 1931 werd het merk, na liquiditeitsproblemen, overgenomen door Lance Prideaux-Brune en R. Gordon Sutherland. Deze nieuwe eigenaren besloten om zich in 1936 te gaan concentreren op de productie van auto’s die bedoeld waren voor de normale weg.

Na tijdens de Tweede Wereldoorlog een sluimerend bestaan te hebben gehad werd Aston Martin in 1947 overgenomen door Sir David Brown, een tractorfabrikant (David Brown Limited). Een jaar na de overname nam Brown het merk Lagonda over, en voegde dit merk juridisch en fysiek bij Aston Martin. In 1954 kocht Brown een locatie aan de Tickford Street in Newport Pagnell en dat luidde met de DB1 het begin in van de inmiddels klassiek geworden serie auto’s met de naam DB (de initialen van David Brown). Na de DB1 en DB2 werd in 1957 de raceauto DB3 geïntroduceerd.

De op een 3,7L motor aangedreven DB4 Grand Touring zorgde in 1958 voor een ommekeer in de geschiedenis van het merk waarbij besloten werd zich meer te specialiseren in auto’s die voor de normale weg bedoeld waren. Een absoluut hoogtepunt was in 1964 het gebruik van de inmiddels wereldberoemde DB5 in de James Bondfilms Goldfinger en Thunderball (en later ook in de films Goldeneye, Tomorrow Never Dies, Casino Royale en Skyfall). De DB5 was ook te zien in The World is Not Enough. Een klein stukje van de scène is uit de film geknipt. Na de DB5 volgden achtereenvolgens de DB6 (1965-1970) en de DBS en DBS V8 (1967-1972) die op het laatst Vantage genoemd werd.

Hoewel James Bond in 1969 nog de Aston Martin DBS bestuurde On her Majesty’s Secret Service gaat het eigenlijk vanaf 1968 minder met Aston Martin, waarna het merk in 1972 overgenomen werd door Company Developments. Mede door toenemende milieu-eisen kwam het bedrijf wederom in de problemen en in 1975 werd het merk overgenomen door de Amerikaanse zakenmensen George Minden en Peter Sprague.

De nieuwe eigenaren vernieuwden de modellijn met de introductie van de V8 Vantage in 1977 en de cabrioletuitvoering van de Vantage die de naam Volante droeg. In 1980 kwam Aston Martin met de Bulldog, een prototype dat moest aantonen dat Aston Martin in staat was een “supercar” te bouwen. Dit prototype was een voorbode voor de Lagonda, een voor die tijd zeer futuristische wigvormige sedan. Vervolgens werd de onderneming tweemaal verkocht alvorens de algemeen directeurs Victor Gauntlett en Tim Healey het bedrijf in 1984 kochten.

Uiteindelijk werd Ford in 1987 voor 75% eigenaar van Aston Martin. In 1993 kocht Ford de laatste aandelen van Victor Gauntlett en bracht het beroemde merk onder in haar Premier Automotive Group waar ook Volvo, LandRover en Jaguar ondergebracht zijn. Nadat Ford volledig eigenaar was geworden is er veel geld geïnvesteerd in het verbeteren van de productiefaciliteiten en het opvoeren van de productie. In 1994 werd een nieuwe fabriek aan de Banbury Road in Bloxham in gebruik genomen, gevolgd door een nieuwe Gaydonfabriek in 2003.

In datzelfde jaar rijdt James Bond (The Living Daylights) na een uitstapje naar Lotus in een Aston Martin. Dit keer mag Bond van zijn baas plaatsnemen in een Aston Martin V8 Vantage, die dan wel aan het einde van zijn levensduur is gekomen. De V8 wordt vervangen door de Virage. In 1992 werd een nieuwe Vantage aangekondigd die boven de Virage geplaatst werd. In het daaropvolgende jaar werd de DB-lijn nieuw leven in geblazen met de introductie van de DB7 (1993-2003) als “instapmodel”.

In 2003 kondigde het bedrijf aan terug te keren in de racerij met een nieuwe divisie onder de naam “Aston Martin Racing”. Deze divisie is samen met het bedrijf Prodrive verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van de DBR9. Dit is een auto van de GT-klasse en deze nam onder andere deel aan de 24 uur van Le Mans.

Dankzij de nieuwe impuls als gevolg van de overname van Ford maakt Aston Martin nu weer eigenzinnige auto’s zoals de Aston Martin V8 Vantage (start in 2005), DB9 (start in 2003) en de Vanquish V12 (start in 2001) die James Bond in Die Another Day als auto van de zaak mocht gebruiken. In 2007 komt de Rapide, de eerste vierdeurs Aston Martin sinds de Lagonda. Ook James Bond blijft zijn merk trouw. In de film Casino Royale (2006) krijgt Bond de beschikking over de vernieuwde Aston Martin DBS, en mag hij nog één keer een ritje maken in de DB5 (deze wint 007 tijdens een spelletje poker). In Skyfall (2012) rijdt James Bond opnieuw in zijn vertrouwde DB5, in deze auto vlucht hij met M. In de film Spectre maakt Bond gebruik van de Aston Martin DB10. Van de auto werd een zeer beperkte oplage gemaakt voor gebruik in de film. Twee auto’s daarvan werden als “showmodel” bewaard, in februari 2016 werd een van de auto’s geveild; de DB10 bracht ruim 3 miljoen euro op voor het goede doel.

Aston Martin Vanquish

Sinds 2001 heeft Aston Martin de Vanquish in zijn programma.

Later werd dat de meer aerodynamische Vanquish “S” die later weer vervangen werd door de DBS maar nu inmiddels weer Vanquish heet en dan officieel de AM310.  Deze heeft de vernieuwde Touchtronic III motor. Het vermogen is verhoogd naar 576 PK, het koppel is verhoogd naar 630 NM, de snelheid verhoogd naar 324 km/h en de acceleratie is nu van 0-100 in 3,6 seconden. Niet behelpen toch?

Veelgestelde vragen over de Aston Martin Vanquish AM310

Is de Aston Martin Vanquish wel door mij te rijden?

Ja hoor, u zult bemerken dat dit een fantastisch stuk techniek is. Dreigen de wielen door te slippen dan regelt de auto het vermogen zelf terug. Wel is de auto ongelooflijk gemakkelijk heel snel en daar zult u mee moeten omgaan. Maar als u goed naar onze instructies luistert en geen gekke dingen doet gaat dat goed.

Dit is geen nerveuze auto maar eentje waarmee u ook gemakkelijk rustig en ontspannen kunt rijden.

U zult versteld staan van het fantastisch afgewerkte interieur en uw nekharen gaan overeind staan van de roffel waarmee de V-12 motor start, fantastisch!

Tarieven Aston Martin Vanquish AM310 huren

U kunt de auto huren voor de hele dag tegen Euro 1049,00 excl kilometers. Gereden kilometers worden afgerekend tegen Euro 2,50 per km.

Moet U veel km rijden, laat het ons dan even weten. Dan kunnen wij een andere afspraak maken over de prijs.

De prijs is all in, dus incl benzine en verzekering.

De auto is all risk verzekerd met een aantoonbare polis voor dekking bij verhuur als trouwauto.

Het eigen risico bij schade door Uw schuld is Euro 2500,00.

De borg bedraagt Euro 500.00. Deze ontvangt U na afloop direct terug op uw rekening.

Eventuele kosten voor uw rekening zoals km kosten worden verrekend met de borg, tenzij anders is overeengekomen.

Voorbeeld contract

“Deze auto maakte onze trouwdag compleet, genot om in te rijden”

- Bart

Alle reviews

Heeft u nog vragen?

Neem contact met ons op

Tom van der Schans

Eigenaar

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×