Audi R8

Vanaf € 850,00 per dag incl 100km vrij

Merk:
Audi
Type:
R8
Modeljaar:
2008
Kleur:
Wit
Motor:
4.2L V8
Vermogen:
420pk

Geschiedenis van de Audi R8

Het ontstaan van het merk Audi

Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een drietal partners. Na elf jaar kwam er een einde aan deze samenwerking. Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geldverslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde vervolgens met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels als handelsmerk hadden gedeponeerd. De tienjarige zoon van deze vermogende vriend hoorde het gesprek hierover tussen zijn vader en August Horch aan en zei tegen deze: “Horch is in het Latijn Audi, waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi?” De merknaam was geboren.

In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen auto’s maar pantservoertuigen en andere legervoertuigen geproduceerd. Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz en werd de civiele productie (na een pauze van 25 jaar) hervat, met succesvolle modellen als de 65, 50, 80 en 100.

Audi wordt onderdeel van Volkswagen

In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de aandeelhouders van Mercedes-Benz was daar destijds op tegen omdat ze vreesden er een concurrent bij te krijgen. Er was immers nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis. Met een kleine meerderheid echter stemde de raad van bestuur van Mercedes-Benz toch met de verkoop aan Volkswagen in en nam men ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd: de Audi 60. Het zeer moderne motorblok was in feite een Mercedes-Benz-ontwerp, dat bij het model werd gekocht. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom, maar de auto werd een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk. Ze hadden er een concurrent bij. In 1969 werd ook NSU inclusief zijn slagzin “Vorsprung durch Technik” aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.

Herintroductie in de jaren zeventig

In het begin van de jaren zeventig werd een hele reeks nieuwe modellen geïntroduceerd die ook de redding van moederconcern Volkswagen betekenden. Volkswagen had tot dan toe voornamelijk op de Kever en afgeleide modellen gedreven. De Audi 50, in feite bedoeld als opvolger van de kleinere NSU-modellen, kwam vrijwel ongewijzigd als Volkswagen Polo op de markt en de Audi 80 met een fastback achterkant als Volkswagen Passat. In de jaren tachtiggingen beide merken qua modellen steeds meer hun eigen weg. Audi werd het luxemerk binnen het Volkswagenconcern. De Audi quattro bezorgde het merk veel roem door begin jaren tachtig ongeveer elke rally te winnen waar de auto aan meedeed. Dieseltechnologie maakte bij Audi vervolgens een doorbraak met de TDI wat synoniem is voor veel vermogen en een laag brandstofverbruik. Dieselmotoren werden daardoor ook stiller.

Deelname aan races in de jaren negentig en 21e eeuw

In de jaren negentig introduceerde Audi vernieuwingen als de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) op massageproduceerde auto’s en in 1998 nam het Lamborghini over. Eind jaren ’90 begon Audi met succes aan het lange-afstandsracen, met overwinningen in Sebring, Daytona en de 24 uur van Le Mans. In 2000, 2001, 2002, 2004 en 2005 behaalde Audi de overwinning in het algemeen klassement van Le Mans met de Audi R8. In 2007 werd een straatversie van deze raceauto afgeleid en op de markt gebracht (Audi R8). Audi’s eerste supersportauto voor de openbare weg won met afstand vele vergelijkingstests van zijn gevestigde concurrenten. In 2006, 2007 en 2008 won Audi met de dieselgestookte 12-cilinder Audi R10 en zo is de Audi-techniek sinds 2000 vrijwel ongeslagen op Le Mans. Ook de Bentley die in 2003 won was uitgerust met een Audi motor, maar in 2009 won Peugeot de titel. In 2010 won Audi opnieuw Le Mans met de Audi R15 Plus. Tussen 2011 en 2014 werd er gewonnen met de Audi R18. Vanaf 2012 werd er geracet met de diesel-hybride R18 E-tron Quattro. In 2015 en 2016 werd Audi op Le Mans verslagen door zustermerk Porsche. Op 26 oktober 2016 kondigde Audi aan na achttien jaar uit het WEC en de 24 uur van Le Mans te stappen. Dit om zich te richtten op Formule E.

Ook doet Audi al jaren mee in de DTM. In de originele Deutsche Toerenwagen Meisterschaft reden ze tussen 1990 en 1993 in de Audi V8 Quattro DTM. Hiermee werden ze kampioen in 1990 en 1991.

Toen DTM in 2000 weer nieuw leven in werd geblazen, kwamen er flinke veranderingen in de reglementen. Eén daarvan was dat vierwielaandrijving verboden was en Audi wilde daarom niet officieel meedoen. Wel steunden ze semi-privé team Abt door hen in de Audi TT-R te laten rijden. Vanaf 2004 deed Audi officieel mee met de A4 DTM. Vanaf 2012 waren coupés weer verplicht en ging het over op de A5 en later de RS5. In totaal waren er 7 overwinningen; in 2002, 2004, 2007, 2008, 2009, 2011 en 2013.

De geboorte van de Audi R 8

De Audi R8 is een productieversie van de Audi Le Mans quattro conceptauto die in 2003 werd gepresenteerd. De naam R8 is een verwijzing naar de R8 raceauto van Audi waarmee onder andere 5 keer de 24 uur van Le Mans werd gewonnen. De auto werd voorgesteld op de autosalon van Parijs in 2006.

De R8 wordt geproduceerd door quattro GmbH in Neckarsulm, de vaste sportafdeling van Audi die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen.

De Audi R8 werd in 2007 geïntroduceerd als 4.2 FSI quattro met een V8-motor.

De R8 heeft standaard quattro vierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een van Lamborghini afkomstige Viscokoppeling in plaats van Audi’s gebruikelijke quattro-systeem. Het chassis is opgebouwd uit aluminium genaamd Audi spaceframe (ASF). Een techniek die al eerder gebruikt werd bij de Audi A2 en A8. Tevens heeft de R8 Audi Magnetic Ride, een adaptief schokdempersysteem.

Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 15% van de onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo waaronder de optionele R-tronic transmissie. De Europese Audi R8 is tevens het eerste voertuig waarvan de koplampen geheel uit leds bestaan.

Onze Audi R8 4.2 quattro heeft een 4,2-liter V8 FSI-motor die 420 pk heeft en een koppel van 430 Nm.

Onze Audi R8 doet over een standaard sprint van 0 tot 100 km/u 4,6 seconden, en heeft een topsnelheid van 301 km/u.

Aangezien het een Quattro uitvoering is heeft hij 4-wielaandrijving. Dit is een groot verschil met auto’s die soms meer PK’s hebben maar slechts 2-wiel aandrijving. Die junnen hun vermogen moeilijker kwijt en al snel wordt dan de power teruggeregeld. Bij deze R8 brengen alle vier de wielen vermogen over waardoor deze auto vele sterkere auto’s makkelijk de baas is.

De acceleratie is hierdoor fenomenaal terwijl de auto perfect beheersbaar blijft.

Veelgestelde vragen over de Audi R8

Is de Audi R 8 wel door mij te rijden?

Onze Audi R 8 is een auto die zo makkelijk rijdt dat je er zo boodschappen mee zou kunnen doen maar die bij echt intrappen van het gas werkelijk bloedsnel is!

Tarieven Audi R8

U kunt de auto huren voor de hele dag tegen Euro 850,00 incl 100 vrije kilometers.

Extra kilometers worden afgerekend tegen Euro 1,25 per km.

Moet U veel km rijden, laat het ons dan even weten. Dan kunnen wij een andere afspraak maken over de prijs.

De prijs is all-in, dus incl benzine en verzekering. Km worden berekend vanaf vertrek standplaats tot retour standplaats.

De auto is all risk verzekerd met een aantoonbare polis voor dekking bij verhuur als trouwauto.

Het eigen risico bij schade door Uw schuld is Euro 2500,00.

De borg bedraagt Euro 500,00. Deze ontvangt U na afloop direct terug op uw rekening.

Eventuele kosten voor uw rekening zoals extra km worden verrekend met de borg, tenzij anders is overeengekomen.

Voorbeeld contract

“Een fijne ervaring die ik iedereen kan aanraden!”

- Yuri

Alle reviews

Heeft u nog vragen?

Neem contact met ons op

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×